Powstrzymanie prędkości każdego urządzenia odbywa się na zasadzie przechwycenia całości czy też części energii ruchomej pojazdu i rozdzieleniu jej. Zjawisko fizyczne następuje dzięki przyrządom, kultowymi jako hamulce. Dzisiaj na rynku osiągalnych jest niezliczona liczba hamulców rowerowych, pośród jakich wyszczególnia się na ogół cztery zestawy. Należą do nich: V-brake, hamulce tarczowe, szczękowe oraz właściwie niewykorzystywane już hamulce osiowe – oto zawory pneumatyczne. Prócz głównych grup wolno także wyróżnić hamulce cierne. W instrumentach tego rodzaju hamowanie przekręcenie pedałów roweru do tyłu powoduje zatrzymanie pojazdu. Z reguły są montowane w rowerach rehabilitacyjnych oraz dziecięcych, wyjątki stanowią rowery miejskie. Hamulce nie odnajdują zastosowania, jeśli mamy zamiar poruszać się w trudniejszych warunkach, bo wiąże się to przede wszystkim z ciężkością roweru, co nie jest wyznaczone przy długich męczących trasach. Należałoby jednak zastanowić się nad funkcjonalnością pozostałych, o wiele bardziej pożytecznych hamulców.

Comments are closed.